Brak komentarzy

Ustawianie ostrości – jak zrobić to poprawnie

W dzisiejszych czasach dostęp do aparatów mamy praktycznie pod ręką. Wystarczy, że sięgniemy do torebki lub kieszeni spodni i gotowe! Wybieramy tryb automatyczny, który ustawi za nas większość parametrów, a przed publikacją w serwisach społecznościowych, pozwoli nałożyć odpowiednie filtry, które sprawią, że zdjęcie będzie klimatyczne i estetyczne. Jednak gdy w grę wchodzi profesjonalny aparat cyfrowy, często chcemy czegoś więcej! Możliwości nowego sprzętu z pewnością nie wypróbujemy bez ustawień manualnych, do których niezbędna jest podstawowa wiedza. Jak ustawić ostrość, aby zdjęcie było wyraźne oraz profesjonalne? Odpowiedź na pytania, przedstawiamy w poniższym artykule.

Ustawianie ostrości – jak zrobić to poprawnie

Funkcje oraz możliwości i sposoby ustawienia ostrości, często zależą od rodzaju sprzętu, którym dysponujemy. Przedstawimy zatem ogólne informacje, które pozwolą na wykorzystanie wskazówek w każdym aparacie fotograficznym.

Ustawienie ostrości za pomocą spustu migawki:

Po pierwsze skieruj obiektyw tak, aby kadr przedstawiał interesujący Cię obiekt. Warto na początku skupić się na detalach, wówczas o wiele łatwiej będzie nam uzyskać oczekiwany efekt.
Po drugie wciskamy spust migawki do połowy, dzięki temu aparat automatycznie ustawi ostrość. Warto wyczuć ten moment w każdym sprzęcie.
Po trzecie, gdy już wciśniemy spust migawki, możemy dowolnie kadrować dany obiekt. Ostrość ustawi się wówczas na wybrany wcześniej obszar.
Po czwarte cyk i gotowe! Wciskamy przycisk do końca i wykonujemy zdjęcie.

Jest to jeden z tradycyjnych sposobów, który wykorzystywany jest przez wielu fotografów podczas codziennej pracy. Jest to z pewnością intuicyjne rozwiązanie, które świetnie sprawdza się podczas codziennych zdjęć, jednak również posiada swoje wady. Zdarza się, że czasami, gdy nieznacznie zmienimy odległość od obiektu, ostrość przekieruje się na inne miejsce. Ten problem można spotkać najczęściej podczas wykonywania zdjęć portretowych, dlatego warto zapoznać się ze wszystkimi funkcjami, które oferują obecne lustrzanki.

Zostaw Odpowiedź

6 − 2 =